• slide

Mij is tijdens de MAD minor, in kader van het project gevraagd om een keuze te maken tussen een aantal opdrachten. Een van deze opdrachten was Goliath met de vraag voor een inovatief buitenspeelgoed voor kinderen. De de verhouding qua kostprijs van 5USD zou een retail advies prijs van € 25,- incl. btw inhouden. Tijdens het project is gebruik gemaakt van de SCRUM methode. Dit komt er op neer dat het werk word opgeknipt in blokken, deze blokken worden vervolgens afgewerkt en zodra een onderdeel af is word er begonnen met het volgende blok. Mocht het nou gebeuren dat een blok niet afkomt of dat het resultaat niet voldoet aan de verwachtingen? dan begin je die fase (van ongeveer een week) gewoon opnieuw.

De wens van Goliath was vernieuwend en vooral nieuwe input.

 

Tijdens de eerste brainstorm sessies kwamen er heel veel verschillende richtingen uit de ontwerp stroom. Deze varieerden van "iets met water" tot en met "iets met vliegen". Wat mij toen het mooiste leek was een stuk speelgoed, waar je extreem ver mee kan gooien. Het liefst niet al te snel zodat je deze gewoon vanuit de hand kan gooien.

Na vele ideën met motortjes en andere ideeën te hebben zien neerstorten binnen 2 meter, ben ik eens verder gaan kijken dan het traditionele ontwerp traject. Ik kwam een video tegen waarin het simpele effect van een gyroscoop word uitgelegd. 

Deze vinding zou vervolgens de hoofd motor worden van het ontwerp.

 

De gyro flyer maakt gebruik van roterende kracht om verder te komen dan zonder deze kracht.

Door een koord (starter) om de voorste ring te binden en deze hard aan te trekken, krijg je een draaiend moment. De natuurwetten bij een draaiendmoment schrijven voor dat deze het liefst over het middelpunt voortbeweegt. Dus dankzij dit moment zal de gyro flyer langer in een rechte lijn vliegen, de zwaartekracht trekt nog steeds het product naar beneden maar door de grote staart en de richting van het product zal deze makkelijker vooruit vliegen dan vallen.

2.png

3.png

Uiteindelijk bij het testen van het uiteindelijke model, bleek dat simpelweg het product gooien terwijl je er met de pols een draai aan geeft ook al zeer effectief te zijn.